scherpe commerciele teksten schrijven tips

7 tips voor scherpe commerciële teksten

Artikelen

Of het nu een uitnodiging is, een mailing, tekst voor een offerte of posts op social media: teksten schrijven kan behoorlijk lastig zijn. Eerst moet je bedenken wat je wilt schrijven en vervolgens is het de bedoeling om het prikkelend en pakkend neer te zetten. In workshops altijd een mooi creatief proces! Voor wie zelf de uitdaging aan gaat een aantal tips.

Wat wil je vertellen

Aan het begin van het schrijfproces sta je uitgebreid stil bij je boodschap. Geef allereerst antwoord op zoveel mogelijk open vragen. Bijvoorbeeld: Wat voor producten of diensten bied ik aan? Wanneer komt een klant bij mij terecht? Wie is mijn doelgroep? Wat is het voordeel voor de klant als deze met mij zaken doet? Welke ervaringen hebben andere klanten met mijn bedrijf? Hoe ga ik te werk?
Vervolgens kruip je in de huid van de klant en formuleer je de antwoorden vanuit dat perspectief. Waar het om gaat is dat je niet te hard begint te roepen hoe geweldig je bent, de kunst is om de klant dat zelf tijdens het lezen te laten ontdekken.

Schrijftips voor aantrekkelijke teksten

Weet je eenmaal wat de inhoud moet zijn, schrijf dan zo eenvoudig mogelijk de tekst. Dit doe je onder andere door:

  • Korte en bondige zinnen. Niet: ‘Een van de voordelen  kunnen we omschreven als….’. Wel: ‘Het voordeel voor u is….’.
  • Korte en lange zinnen afwisselen. Korte zinnen hebben maximaal 10 woorden, langere zinnen maximaal 17. Meer woorden maakt een tekst minder prettig om te lezen.
  • Schrijf korte alinea’s. Gemiddeld 10-12 regels per alinea is voldoende. Maak de alinea’s daarnaast allemaal van dezelfde lengte.
  • Gebruik opsommingen. Ze maken een tekst aantrekkelijker en creëren ruimte. Let op: maak correct gebruik van hoofdletters en leestekens!
  • Gebruik signaalwoorden. Ze geven de relatie tussen zinnen aan. Voorbeelden van signaalwoorden zijn: omdat, ten eerste en ten tweede, samenvattend.
  • Schrijf actief. Woorden als ‘worden’, ‘zullen’ en ‘zijn’ maken de tekst passief. Actief woordgebruik geeft een frisse tekst.
  • Vermijd vaktaal. Tenzij de enige lezer(s) mensen zijn van wie je zeker weet dat ze precies snappen wat je bedoelt. Het is vrijwel altijd af te raden.
Daniëlle de Jonge