stop met het kerstgeschenk kies een origineel relatiegeschenk

Stop met het kerstgeschenk! Kies iets veel originelers

Artikelen

Voor een zakenblad werd ik eens geïnterviewd over alles rondom promotionele producten voor klanten. Aan een aantal deskundigen werden ideeën gevraagd over relatiegeschenken, en ik mocht vanuit mijn kijk op klantgerichtheid tips over dat onderwerp geven. Nu is het toch al ‘de tijd van het jaar’ dat bedrijven massaal relatiegeschenken kopen voor klanten, dus dat sluit mooi aan. En wat is er veel te bedenken…. Van flessen wijn tot hele kerstpakketten en van cadeaubonnen tot feestelijke uitjes.

De vraag is dan: hoe kun je onderscheiden én geef je iets dat de ander graag wil krijgen? Minstens zo interessant is de vraag: is dit wel het uitgelezen moment om je met een geschenk te onderscheiden, of val je veel meer op als je juist niet iets in december geeft? Wat mij betreft niet en raad ik klanten altijd aan: stop met het Kerstgeschenk! Er is zoveel meer te bedenken dat wél origineel is en waarmee je jezelf meteen onderscheidend op de kaart zet. Immers: jouw geschenk (of Kerstkaart) ‘verdwijnt’ niet in de hele stapel cadeaus en kaarten, maar krijgt de aandacht die het verdient.

Kies een origineel moment

Sinds de start van mijn onderneming in 2007 heb ik slechts één keer een relatiegeschenk met de Kerstdagen gegeven. Specifiek gekocht voor mijn contactpersoon om vervolgens te horen dat het in de tombola van het bedrijf gedaan werd. Zeer gegund aan de persoon die het uiteindelijk kreeg, maar toch jammer omdat het cadeau zo goed paste bij mijn contactpersoon. Dus toen heb ik het concept van de Kerstgeschenken overboord gegooid. Simpelweg omdat ik me graag wil onderscheiden en dus voor een ander moment in het jaar kies. Zo heb ik eens een cadeau vergezeld van een Sinterklaasgedicht verspreidt. De reacties van mijn klanten – in dichtvorm! – waren hilarisch.

Een aantal andere suggesties voor originele momenten:

  • Nieuwsjaarsgeschenk
  • Eerste dag van de lente of herfst
  • Langste dag van het jaar
  • Zomergeschenk
  • Herfstpakket
  • Inhaken op een ‘Dag van ….’
  • De datum waarop je één/vijf/…. jaar zaken doet

En zo zijn er tal van andere momenten in het jaar te verzinnen.

Het beste cadeau voldoet hieraan:

Wil je een cadeau geven dat écht in de smaak valt, dan zijn er drie dingen om rekening mee te houden: persoonlijk, onverwacht en betekenisvol. Dit zijn de drie ‘voorwaarden’ die Robert Cialdini – de wereldwijd bekende auteur van het boek ‘Invloed’ – hanteert. Persoonlijk, zodat je laat zien dat je hebt nagedacht over wat je geeft en aandacht hebt voor de klant als persoon. Onverwacht, want….nou ja, dus vooral niet met Kerst. En betekenisvol, want er is niks leuker dan een cadeau geven dat daadwerkelijk bij de klant past.

Wat is een origineel relatiegeschenk?

Het mooiste is als je voor elke klant iets aparts koopt. Je kent je klant als het goed is écht, dus iets origineels bedenken moet niet zo moeilijk zijn. Zo iets waarvan je weet dat het 100% bij die persoon past en hij of zij er heel blij mee is. Denk aan dinerbon van het favoriete restaurant, kaarten voor een sportwedstrijd of een item voor een verzameling. Zo ontdekte ik pas dat een relatie Monopolyspelen verzamelt, dus zoek ik nu naar een exemplaar wat hij nog niet heeft.

Wil je liever meer van dezelfde cadeaus geven? Dan is dat natuurlijk ook heel goed mogelijk. Afhankelijk van het aantal klanten dat je hebt kun je de cadeaus groeperen. Bijvoorbeeld iets speciaal voor A-klanten, B-klanten en C-klanten. Of juist voor een groep klanten waarvan je weet dat ze een gedeelde interesse hebben of ander gemeenschappelijks. Daar pas je geschenk op aan. Geef je geschenk persoonlijk af of stuur het op met een door jou geschreven kaart erbij. Geef de aandacht die het verdient.

Ter inspiratie wat varianten die ik recent heb gehoord of gezien (niet gesponsord):

  • Een lintje met persoonlijke tekst voor de klant
  • Ecofriendly koffiemok – al dan niet opvouwbaar – voor onderweg
  • Puzzle-in-a-bag of een pubquiz-spel voor het hele team
  • Een bloemenabonnement van een (duurzame) pluktuin
  • Uitwisbaar notitieboek zoals Bambook of Greenbook
  • Pakket met lekkernijen van lokale ondernemers, zoals local-taste
  • Een goed doel steunen zoals een aap adopteren bij AAP, met periodieke updates
  • Een cadeau mét voor elke klant een persoonlijke videoboodschap
  • Vogelhuisjes om zelf in elkaar te zetten én te laten beschilderen door de kinderen
  • Champagnethee of een compleet thee- of koffieboeket
  • Een inlogcode voor een online game, waarmee de klant mooie dingen kan winnen
  • Een rondleiding bij een expositie door de kunstenaar zelf
  • Stoelmassage voor het hele team, omdat de werkdruk hoog is geweest
  • Mini plugin-laptopmicrofoon mét karaokelijst voor de online teamborrel
  • Krakend verse met liefde gebakken koekjes zoals Zoete Madeliefjes
  • Toch wijn? Kies dan een fles die opvalt van bijvoorbeeld 3 liter

Weetje om mee te nemen in je keuze: psychologen ontdekten dat beleving meer geluk geeft dan materieel bezit.

Blije-Klanten-Kast

Richt daarnaast een Blije-Klanten-Kast in om altijd iets voor handen te hebben. Kom je ergens een origineel cadeautje tegen? Kopen en in de kast! Of bestel een kleine voorraad, zodat je snel handelt als je iets wilt opsturen of afgeven. Wat ideeën:

  • Fles wijn? Shop bij Neleman voor milieuvriendelijke, prijswinnende en zeer smaakvolle wijnen.
  • Of in het verlengde daarvan: drinkglazen gemaakt van gebruikte wijnflessen. Die vind je bij Rebottled.
  • Bloemen? Doe het eens anders en geef een zakje bloemzaad van bijvoorbeeld Honey Highway, om klanten zelf een bloemenparadijs voor bijen te laten zaaien.

Voor kleine en grote(re) relatiegeschenken vind je volop inspiratie bij geschenkmetverhaal.nl of de webshops van goede doelen zoals WNF. Met dit soort cadeaus heb je iets moois én meteen maatschappelijk impact

Veel geefplezier!

Bonustip!

Beluister ook de aflevering van Dé Klantenpodcast op BNR, waarin ik samen met mijn vakgenoot Jos Burgers dit thema bespreek. Een overzicht van alle klantenpodcasts vind je hier.

Daniëlle de Jonge