stop met het kerstgeschenk relatiegeschenk origineel

Stop met het kerstgeschenk! Kies iets veel originelers

02 dec 2014 | Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

Een paar weken geleden werd ik gebeld door een journalist van een vakblad over alles rondom promotionele producten voor klanten. Aan een aantal deskundige werden tips gevraagd over relatiegeschenken, en ik mocht vanuit mijn kijk op klantgerichtheid tips over dat onderwerp geven. Nu is het toch al ‘de tijd van het jaar’ dat bedrijven massaal relatiegeschenken kopen voor klanten, dus dat sluit mooi aan. En wat is er veel te bedenken…. Van flessen wijn tot hele kerstpakketten en van cadeaubonnen tot feestelijke uitjes. De vraag is dan: hoe kun je onderscheiden? En nog veel interessanter: is dit wel het uitgelezen moment om je met een geschenk te onderscheiden, of val je veel meer op als je juist niet iets in december geeft?

Kies een origineel moment

Sinds de start van mijn onderneming in 2007 heb ik nog niet één keer een relatiegeschenk met de Kerstdagen gegeven. Simpelweg omdat ik me graag wil onderscheiden en dus voor een ander moment in het jaar kies. Zo heb ik eens een cadeau vergezeld van een Sinterklaasgedicht verspreidt. De reacties van mijn klanten – in dichtvorm! – waren overweldigend. Ook een attentie met nieuwjaar, voor de zomer of rond Pasen heb ik al eens uitgeprobeerd en werden goed ontvangen. De laatste jaren ben ik afgestapt van het ‘standaardcadeau’ op een en hetzelfde moment in het jaar. En dat kan ik je van harte aanraden.

Exclusief cadeau voor elke klant of juist iedereen hetzelfde?

Om te voorkomen dat jouw geschenk verdwijnt tussen al het andere in een berg kerstkaarten is het veel slimmer om in één van de andere 11 maanden een cadeau te geven. En dan ook nog: op de persoon afgestemd. Want daarmee laat je zien dat je niet alleen aandacht hebt voor je klant als persoon. Je zorgt er ook voor dat de ander aandacht kan hebben voor jouw cadeau. Dat dit veel waardevoller en origineler is laat zich raden. Het mooiste is dat je voor elke klant iets aparts koopt. Of dan toch in ieder geval voor je beste klanten. Je kent je klant als het goed is écht, dus iets origineels bedenken moet niet zo moeilijk zijn. Zo iets waarvan je weet dat het 100% bij die persoon past en hij of zij er heel blij mee is. Denk aan dinerbon van het favoriete restaurant, kaarten voor een sportwedstrijd of een item voor een verzameling. Zo ontdekte ik pas dat een relatie Monopolyspelen verzamelt, dus zoek ik nu naar een exemplaar wat hij nog niet heeft.

Wil je liever meer van dezelfde cadeaus geven? Dan is dat natuurlijk ook heel goed mogelijk. Afhankelijk van het aantal klanten dat je hebt kun je de cadeaus groeperen. Bijvoorbeeld iets speciaal voor A-klanten, B-klanten en C-klanten. Of juist voor een groep klanten waarvan je weet dat ze een gedeelde interesse hebben of ander gemeenschappelijks. Daar pas je geschenk op aan. Geef je geschenk persoonlijk af of stuur het op met een door jou geschreven kaart erbij. Geef de aandacht die het verdient.

Ter inspiratie wat varianten die ik recent heb gehoord of gezien:
•    Pakket met lokale lekkernijen uit de plaats waar de klant gevestigd is
•    Een inlogcode voor een online game, waarmee de klant mooie dingen kan winnen
•    Drie maanden lang een mooi boeket bloemen voor op het bureau
•    Een rondleiding bij een expositie door de kunstenaar zelf
•    Stoelmassage voor het hele team, omdat de werkdruk hoog is geweest

Veel geefplezier!

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *