beurs stand klanten werven acquisitie

Tips voor wie op een beurs staat

20 okt 2010 | Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

Bijna elke dag wordt er wel ergens een beurs georganiseerd. Bedrijven presenteren (nieuwe) producten of diensten, vergroten hun naamsbekendheid en komen in contact met potentiële klanten. Vaak kost het aardig wat tijd en geld om een goede beursstand in te richten. Om er vervolgens maximaal resultaat uit te halen, is het slim om ook aandacht aan jezelf te besteden. Wat doe je als jij degene bent die op de beursstand staat?

Wat ga je doen om er een succes van te maken

Trek de aandacht
Het is een blijft een feit: als er wat leuks te doen is op jouw stand dan komen er vanzelf mensen op af. Hoe creatiever hoe beter! Uiteraard komen er mensen op je af als je dingen weggeeft, denk aan pennen of snoep. Wees slim en geef (ook) tassen met jouw bedrijfsnaam weg. Mensen nemen allerlei folders en spullen mee bij andere stands en dan is het handig als je ze een tas kunt aanbieden. Ook bewegend beeld op televisie of presentaties trekken aandacht.

Maar het kan veel inventiever. Spelletjes en prijsvragen zijn bijzonder geschikt om mensen naar je toe te trekken. In dat geval is niet iedereen die de stand bezoekt daadwerkelijk een potentiële koper van je product. Voor de naamsbekendheid is het wel goed.

De juiste bezoeker op de stand
Wil je meer kans op potentiële klanten die jouw stand bezoeken? Zorg dan voor een actie voorafgaand aan de beurs. Stuur een mailing met bon die ingeleverd kan worden tegen…. wat je weg wilt geven. Of kies een origineler variant en stuur een ansichtkaart of speciale (VIP)-uitnodiging.

Zoek actief contact
Nee, dan bedoel ik niet dat je iedereen die voorbij loopt moet overladen met vragen en informatie. Maar maak wel contact door zo veel mogelijk vooraan of buiten de stand te staan en lopen. Maak oogcontact en glimlach, zeg gedag. Zorg voor een alerte en open houding en straal! Je hebt immers wat moois te bieden. Wat je zeker niet moet doen: rondstaren, je verstoppen achter laptop of desk en kletsen met je collega’s.

Opvolging na de beurs
Als je contactgegevens hebt verzameld, leg dan binnen twee weken na de beurs contact met de geï­nteresseerden. Stuur hen een bedankkaartje, brief met visitekaartje en eventueel een flyer of bedank iemand digitaal met een vrolijke mail. Biedt zo mogelijk ook iets extra’s aan, zoals het downloaden van interessante informatie.
Heeft iemand concreet interesse getoond? Dan bel je de persoon binnen een week na de beurs op om verdere afspraken te maken.

Bedenk: een beurs is over het algemeen niet gericht op het verkopen van je producten. Juist het leggen van contacten levert veel meer resultaat op.

Ga je een beurs bezoeken? Lees in het volgende artikel hoe je daar het meeste effect uit haalt.

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *