true persuasion ijs verkopen aan eskimo's boekrecensie

True persuasion: ijs verkopen aan eskimo’s [boekrecensie]

07 dec 2018 | Boekentips, Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

Pacelle van Goethem is echt iemand waar je veel van kunt leren. Dat weet ik uit ervaring, want al weer een heel aantal jaar geleden heb ik bij haar een paar coachsessies gevolgd over overtuigend stemgebruik. In dit – Engelstalige – boek zet ze haarfijn uiteen hoe charisma werkt. Wat er voor nodig is om jouw boodschap op zo’n manier over te brengen, dat de ander deze graag overneemt. Stemgebruik is er een onderdeel van, maar er komt natuurlijk veel meer bij kijken. ‘True Persuasion’ is een absolute aanrader voor wie meer inzicht wil krijgen in zijn of haar eigen gedrag en overtuigend communiceren naar een hoger niveau wil tillen. In het Nederlands verscheen het boek eerder onder de titel ‘Ijs verkopen aan eskimo’s‘.

Gefundeerd onderzoek

Een boek over dit thema kan niet zonder het gedachtegoed van Dr. Robert Cialdini. Zijn zes principes voor invloed komen aan bod, met verdere uitleg en aanvulling van Van Goethem. En dat ze kundig is, lees je op elke pagina. Bovendien heeft ze uitgebreid onderzoek gedaan naar wat de kernpunten zijn van charisma. In een notendop kun je stellen dat overtuigingskracht te maken heeft met allereerst het zien van een groter geheel, de helikopterview. Vervolgens een goed ontwikkelt empathisch gevoel, zodat je je in anderen kunt verplaatsen. Tot slot is een heel goede zelfkennis cruciaal, wat sowieso een voorwaarde is voor het kunnen ontwikkelen van je gedrag als je het mij vraagt.

Wat daarnaast interessant is: de mate waarin je jouw gesprekspartner een ontspannen gevoel kunt geven. Want wie in een relaxte modus staat, is veel ontvankelijker voor ideeën en doelen van een ander. Hoe je dat doet, legt ze stap voor stap uit.

Het model van invloed

Een gedegen boek vraagt om wetenschappelijke onderbouwing, dus dat komt ook in dit geval veelvuldig aan bod. Naast haar eigen onderzoek haalt ze tal van andere resultaten en voorbeelden aan. Plus een ontleding van onze hersenen, zodat je meer begrijpt van de link tussen het cerebellum, de prefrontale cortex en de amygdala in relatie tot overtuigingskracht.

Vervolgens introduceert Van Goethem het Model van Invloed. Een kwadrant waarbij op de ene as wordt gekeken of iemand ontspannen is of juist weerstand biedt, op de andere as gaat het om de mate van betrokkenheid. Daarmee spelen om te zien wat je kunt bereiken is bijzonder leerzaam. En dan komt het aan op jezelf krachtig neerzetten. Er zijn drie stijlen die uitgebreid worden besproken: vriend, autoriteit of rolmodel. Hier draait het uiteindelijk allemaal om. Welke stijl bij je past, hoe je dit inzet en wat je wilt gebruiken – of nodig hebt – van de andere stijlen. Het boek geeft je alle inzichten. Oefenen, oefenen en oefenen is dé manier om het onder de knie te krijgen.

Los van de ijzersterke inhoud is het een boek dat je vrij snel uit hebt. Het leest heerlijk, met hier en daar wat humor of persoonlijke kwinkslag van de auteur. Tegelijkertijd is het een boek wat je er nog geregeld bij wilt pakken. Want charisma is iets wat je steeds verder ontwikkelt om uiteindelijk jouw boodschap vol overtuiging over de bühne te brengen.

Lees hier alle verdere info van True persuasion

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *