Verkopen: van ‘nee’ naar ‘ja’

01 sep 2014 | Commerciele slagkracht

Een leuk gesprek, een mooie offerte en dan….zegt de klant nee. Balen! Wat is er mis gegaan, jullie had toch een klik met elkaar? Een ‘nee’ kan allerlei redenen hebben. Vaak is de ander nog niet overtuigd van het belang om voor jou te kiezen, ziet hij of zij geen duidelijke meerwaarde of is het een kostenplaatje wat meespeelt. Bij de pakken neerzitten heeft geen zin. Deze opdracht heb je dan misschien misgelopen, er zijn kansen genoeg om in de toekomst toch zaken te kunnen doen. En bedenk: als jij daar geen aandacht aan schenkt doet jouw concurrent het wel. In actie komen dus! Met een zorgvuldige follow-up vergroot je de kans voor een toekomstige ‘ja’ aanzienlijk.

Blijf in contact voor de toekomst

Online op het netvlies blijven staan
Vraag of je de persoon mag toevoegen aan de verzendlijst van jouw bedrijfsnieuwsbrief, dan krijgt degene minimaal maandelijks waardevolle informatie toegestuurd. Volg hem of haar daarnaast op social media en reageer zo nu en dan op berichten die daar verschijnen.

Een kaartje, kleine moeite….
Een heel blogbericht heb ik er al eens overgeschreven: de kracht van een ansichtkaart. Zakenrelaties vinden het heel leuk om tussen al het digitale weer eens een echte handgeschreven kaart te ontvangen. Het kost je weinig moeite en de effecten zijn groots. Een absolute aanrader.

Interessante informatie toesturen
In (vak)bladen, de krant of op internet stuit je ongetwijfeld op artikelen die voor jouw netwerk interessant zijn. Stuur er eens een toe aan de ‘verloren klant’ met een persoonlijke noot waarom jij denkt dat de ander er belangstelling voor zal hebben. Eventueel kun je ook een database aanleggen met relevante artikelen. Zolang ze niet gedateerd zijn komt het vanzelf eens van pas om een ander blij mee te maken.

Uitnodigen
Een boeiend congres of een gezellige netwerkbijeenkomst: wat let je om zakenrelaties uit te nodigen om met jou mee te gaan?! Niks en het wordt ook nog heel erg gewaardeerd. Je biedt de ander de kans om nieuwe inzichten te krijgen en om zijn of haar netwerk uit te breiden. Natuurlijk nodig je iemand ook uit als jouw bedrijf een bijeenkomst organiseert. Al is iemand geen klant, op een klantendag is de persoon van harte welkom lijkt me. Kunnen anderen klanten meteen vertellen hoe blij ze met jou zijn.

Tot slot is het ook altijd goed om eens in de zoveel maanden een telefonisch contact op te nemen. Vraag hoe het gaat met de persoon zelf en focus niet (te veel) op een commercieel doel. In beeld blijven op wat voor manier dan ook. Daar gaat het om.

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *