tips voor sterke webteksten

Vijf tips voor sterke webteksten

01 okt 2009 | Commerciele slagkracht

Webteksten steken anders in elkaar dan teksten op papier. Het lezen van een scherm is lastiger, de sitebezoeker is ongeduldiger, scant webpagina”s en wil geen lange teksten lezen. Voor je het weet is hij weer weg geklikt naar een andere site. Het is dus belangrijk om in één blik te zien of de inhoud van jouw webpagina interessant is. Korte teksten, aantrekkelijk geschreven zijn belangrijk voorwaarden. Daarnaast is het zinvol om rekening te houden met de indeling van de webpagina.

Weet je bijvoorbeeld dat mensen een webpagina lezen in een F-vorm? De belangrijkste informatie zet je daarom bij voorkeur links bovenin en aan de linkerkant van de pagina. De lezer scant in enkele seconden de volledige pagina en besluit daarna of het de moeite waard is om verder te lezen. Zorg er dus tevens voor dat je teksten kort en bondig geschreven zijn, zodat de lezer niet hoeft te scrollen. Bedenk vervolgens dat de eerste en tweede paragraaf van een pagina over het algemeen goed gelezen worden.

Ga je zelf de uitdaging aan om de teksten voor jouw website te schrijven? Neem de volgende tips dan mee in je schrijfproces:

Met de deur in huis vallen
De belangrijkste mededeling zet je bovenaan de pagina. Waar gaat het om? Wat kan de lezer op deze pagina verwachten? Een inleiding of meer achtergrondinformatie plaats je elders.

Schrijf aantrekkelijk
Hou het kort en bondig, helder en concreet. Geef voorbeelden, vermijd jargon en schrijf in een actieve stijl. Passief is bijvoorbeeld: “Op deze website vindt u meer informatie over….”. Actief is: ”Lees meer over….”.

Wat zoekt de lezer?
Iemand die jouw site bezoekt heeft een concrete vraag. Zorg er tijdens het schrijven voor dat je voor jezelf duidelijk kunt aangeven op welke vraag een antwoord te vinden is. Speel in op de informatiebehoefte van jouw sitebezoeker. Schrijf niet op wat jij allemaal kunt bieden, maar beschrijf de informatie die door jouw doelgroep wordt gezocht

Schrijf voor “scanners”
Jouw sitebezoeker scant een webpagina op trefwoorden die passen bij zijn of haar zoekvraag. Zijn die niet te vinden dan is de site zo weg geklikt. Een scanbare tekst bestaat uit korte paragrafen, heeft inhoudelijke tussenkopjes en er staan opsommingtekens in.

Gebruik linkteksten
De tekst per pagina is kort en krachtig, meer informatie kun je verschaffen door een link te maken. Maak duidelijk waar de link naar toe leidt. Bijvoorbeeld “Meer informatie over….” of “Kijk hier voor….”. Een linktekst valt extra op als deze onderstreept is of oplicht wanneer de muisaanwijzer er over heen gaat, dit soort instellingen zijn technisch simpel toe te passen.

Veel succes!

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Peter

    14 november 2011 om 23:03 uur

    De beste tip, die ik kan geven is: door Danielle je teksten laten schrijven…
    Danielle, wat ben jij een topper! (West-Brabant Business)