visitekaartjes wanneer wel en niet

Visitekaartjes: wanneer geef je ze wel en wanneer niet

23 nov 2008 | Commerciele slagkracht

Als Sint in het land is mag er volop gestrooid worden met lekkers. Veel (commerciële) zakenmensen hebben de kunst in het verleden goed afgekeken en strooien het hele jaar door. Met visitekaartjes in dit geval. Je hoeft maar even met ze in gesprek te zijn en je krijgt al een visitekaartje in je handen gedrukt. Of het zijn mensen die aanschuiven bij een gezelschap en direct een stapel kaartjes rond laten gaan. Not done, tenzij je op een netwerkbijeenkomst bent waar het de bedoeling is dat je zo veel mogelijk visitekaartjes uitwisselt.

Visitekaartjes bij de hand, niet in de hand

Visitekaartjes uitwisselen gaat vaak van nature in een gesprek. Zorg ervoor dat je ze altijd bij de hand hebt. Bij de hand wil niet zeggen ín de hand…. Het gaat er om dat je ze snel kunt pakken en niet je halve tas of koffer moet omspitten voor je er een gevonden hebt. Je kaartje aanbieden kan bijvoorbeeld als je met de betreffende persoon verder wilt praten over zijn of haar bedrijf. Je vraagt een kaartje terug en zegt toe om snel contact op te nemen.

Als je tijdens het gesprek een ingang hebt gehoord waar jij jouw dienst of product bij past, kun je uiteraard ook een visitekaartje aanbieden. Pas wel op dat je niet te opdringerig overkomt. Vragen of je je visitekaartje mag geven maakt het een stuk vriendelijker dan plompverloren onder iemands neus duwen. Vertel in ieder altijd waarom je je kaartje aanbiedt. Meestal ontvang je er automatisch een terug.

Visitekaartje voor iemand anders

Om een visitekaartje vragen is een logische stap als het bedrijf van je gesprekspartner je aanspreekt. Of bijvoorbeeld een onderwerp waar je het kort over hebt gehad en graag nog eens over verder praat. De echte netwerkers vragen ook visitekaartjes als ze mogelijkheden zien om de persoon met iemand anders uit hun netwerk in contact te brengen. Neem even de tijd om het kaartje goed te bekijken als je het in ontvangst neemt. Wie weet geeft het logo, de naam of een ander item aanknopingspunten om op in te gaan. Altijd leuk om een gesprek op die manier geanimeerd voort te zetten.

Wat doe je ermee?

Zit je toch met een berg strooigoed aan visitekaartjes op je bureau, dan heb je twee opties. Of je gooit de in jouw ogen niet bruikbare kaartjes direct weg. Of je zoekt degene eruit van wie je denkt dat je in de toekomst contact wil hebben. Bijvoorbeeld om iemand uit je netwerk voor te stellen. Die kaartjes hou je in een apart archief of je legt een digitaal bestand aan met de gegevens. Zet ook het soort bedrijf erbij, zodat je later makkelijk opzoekt wie er allemaal in een bepaalde branche werken. Dan vind je de juiste personen een stuk sneller

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *