waar zitten aan tafel in verkoopgesprek met klant

Waar ga je zitten aan tafel tijdens een verkoopgesprek

07 feb 2011 | Commerciele slagkracht

Als je in gesprek gaat met een (potentiële) klant, bedenk dan vooraf waar je het beste kunt gaan zitten aan tafel. De plaats die je kiest ten opzichte van een ander, bepaalt deels hoe het gesprek gaat lopen. Vooral bij vierkante en rechthoekige tafels kun je een slimme positie kiezen. Ronde tafels maken het veelal meteen wat makkelijker om een prettige houding te creëren. Als je de mogelijkheid hebt om zelf te kiezen waar je gaat zitten, hou dan het volgende in gedachten.

Wat is voor jou de beste plek aan tafel?

Ontspannen in een hoek
Een prettig gesprek voer je meestal als beide gesprekspartners bij dezelfde tafelhoek zitten. Je zit dan ongeveer in een hoek van 90 graden ten opzichte van elkaar. Je draait je lichaam op die manier makkelijk naar de ander, ziet elkaars gebaren en uitdrukkingen goed en de tafelhoek vormt een kleine barrière om te voorkomen dat iemand zich ongemakkelijk voelt.

Een gevoel van samenwerking
Ga je een voorstel presenteren of werk je samen aan een plan, kijk dan of je naast de ander kunt gaan zitten. Deze houding geeft een gevoel van gelijkgestemdheid en bevordert de onderlinge verstandhouding. Let wel op dat je niet te dicht bij de ander gaat zitten waardoor je in zijn of haar territorium komt.

Vijandige opstelling
Zit je recht tegenover elkaar met de tafel er tussen, dan geeft dat onbewust een negatief gevoel. Sommige mensen kiezen bewust voor deze positie, bijvoorbeeld tijdens een onderhandelingsgesprek. Je zit immers lijnrecht tegenover elkaar en bent klaar om ‘de strijd aan te gaan’. Niet prettig, maar vaak kom je wel terecht in deze positie aan tafel. Los het onprettige gevoel op door je stoel wat schuin neer te zetten. Je zit dan niet helemaal recht tegenover elkaar, maar je draait je lichaam een slag van de ander af. Ook laat je meteen meer van jezelf zien en hebt bewegingsruimte om te gebaren te maken of iets te presenteren.

Meer personen
Heb je een gesprek met meer personen? Zorg er dan zo veel mogelijk voor dat je nog steeds naast elkaar zit of in een hoek ten opzichte van een ander. Zorg er ook voor dat je iedereen aan tafel aan kijkt als jij aan het woord bent.

Leuke weetjes!

  • Degene aan het hoofd van de tafel is de leider van het gesprek, tenzij die persoon met zijn rug naar de deur zit. Dat maakt hem of haar immers kwetsbaar voor ‘aanvallen’ van achteren.
  • Ga links van de gespreksleider zitten als je de meeste kans op een succesvol gesprek wilt hebben. Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen vaker naar links kijken en een beter gevoel hebben bij wat ze daar zien. Zit je aan de rechterkant, dan krijg je waarschijnlijk minder aandacht.
  • Wil je als belangrijk gezien worden binnen een groep? Ga dan aan de rechterkant van de gespreksleider zitten. Wie daar zit wekt de indruk dat hij of zij de op een na ‘machtigste’ persoon aan tafel is. Dit is ontstaan in de oudheid, toen de leider zich er bewust van werd dat de persoon links van hem niet zo makkelijk een messteek kon uitdelen met de linkerhand. De persoon rechts kon hem makkelijker aanvallen, dus aan hem werd onbewust meer macht toegekend.
Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *