wie zit er in jouw netwerk

Netwerken: wie zit er in jouw netwerk?

07 jul 2009 | Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

De zomer is voor veel mensen in het bedrijfsleven vaak een wat rustigere periode, althans dat hoor ik om me heen. En omdat netwerken een belangrijk onderdeel is van succesvol zaken doen, is het een mooi moment om je netwerk eens goed in kaart te brengen. Iedereen heeft al snel 200 mensen in zijn of haar netwerk, uit de privésfeer én zakelijke contacten. ‘Echte’ netwerkers hebben duidelijk op hun netvlies staan wie zij in hun netwerk hebben en op welk vlak de persoon interesses en ervaringen heeft. Dit maakt het gemakkelijk om mensen te helpen en om hulp te vragen. Netwerken werkt immers altijd wederzijds.

Inventariseer

Begin met een inventarisatie van wie je allemaal kent. Ter inspiratie: mensen die je kent via:

  • Klanten, prospects, leveranciers.
  • Vrijwilligerswerk, stages, (bij)banen.
  • Studie, cursussen/trainingen.
  • Netwerkbijeenkomsten, congressen.
  • Vrienden, familie, kennissen.
  • Hobby’s.

Neem je visitekaartjesmap, Outlook en LinkedIn er bij. Wie weet wie je weer tegenkomt!

Hoe goed ken je iemand?

Vervolgens schrijf je bij iedere persoon op wat je van hem of haar weet, bijvoorbeeld:

  • Studie.
  • Beroep.
  • Persoonlijke situatie.
  • Kwaliteiten van de persoon.
  • Hobby’s en interesses.

Hou je netwerkbestand dynamisch en vul het voortdurend aan met ontwikkelingen.

Stel jezelf twee vragen

Netwerken gaat uiteindelijk om geven en ontvangen. Vraag je bij de personen in jouw netwerk af:

  • Waar is hij of zij op dit moment (zakelijk of privé) mee bezig?
  • Hoe kun je de persoon helpen met jouw kennis en ervaring?

Bedenk ook hoe je mensen uit jouw netwerk aan elkaar kunt verbinden. Als jij niet kunt helpen, kan iemand die je kent het misschien wel!

Wat doe jij zoal

Tot slot is het belangrijk dat mensen weten wat jou bezig houdt. Dat geeft hen de gelegenheid om je te helpen. Vertel mensen over jouw bezigheden en als je een concrete vraag hebt, stel die dan! Kijk in je netwerkbestand naar de persoon die jou mogelijk kan helpen en bel hem of haar op. Mensen helpen een ander graag!

Het zorgvuldig in kaart brengen van een netwerkbestand vraagt in eerste instantie een aardige tijdsinvestering. Heb je dat eenmaal gedaan, dan is het slechts een kwestie van bijhouden om maximaal profijt te hebben van jouw netwerk.

Bonustip!

Wil je nog meer uit je netwerk halen? Check dan de tips in dit filmpje:

Meer netwerktips? Klik op de tag ‘netwerken’ voor alle artikelen.

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Frank Perquin

    27 juli 2009 om 12:22 uur

    In dit bijhouden schuilt de crux. De meeste ondernemers houden alleen bij met wie ze al contact hebben (of hebben gehad). Het verdient aanbeveling om ook eens na te denken over de mensen met wie je contact zou willen hebben. Ik weet, dat is een lastigere vraag, juist omdat je die mensen nog niet kent. Toch kun je vaak wel bedrijven en organisaties definiëren waar je leuke klussen zou kunnen vinden. Meestal kun je ook nog wel vaststellen welke bevoegdheden jouw contactpersoon moet hebben om jou te kunnen inhuren.

    Als je dat gedaan hebt, kun je ook namen erbij zoeken. Gewoon, door het te vragen. Je bouwt op die manier een netwerk met potentiele opdrachtgevers die in jouw doelgroep zitten. De volgende stap is het vaststellen of mensen ook in de markt zijn. Meestal is dat niet zo, omdat er vaak een goede reden is om geen zaken met je te doen. Dat is niet erg. Vraag gewoon of je het contact mag onderhouden. Dat is zelden een probleem. Je zult zien, als je het netwerk van potentiele opdrachtgevers goed in kaart brengt en de relaties als mens onderhoud, er vanzelf werk uit voortkomt.

    De meeste van mijn opdrachtgevers heb ik op deze manier ontmoet en samen met mijn collega’s werken we nog altijd op die manier. Leuk, succesvol en effectief. Je hoeft alleen nog maar naar netwerkborrels voor de gezelligheid of om relaties te onderhoude.