winning without losing boekrecensie

Winning without losing [boekrecensie]

10 okt 2013 | Boekentips, Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

Een succesvol bedrijf en een gelukkig leven tegelijkertijd. Het kan – waarom ook niet? – en er zijn maar 65 strategieën voor nodig om het te bereiken. Die strategieën staan op enthousiasmerende wijze uiteengezet in het boek ‘Winning without Losing’ van Bjergegaard en Milne. Twee auteurs die het talent hebben om iemand al lezende zoveel energie mee te geven, dat je ongetwijfeld staat te popelen om ook jouw zakelijke en privéleven een ideale vorm te geven. Het boek lees je naar mijn idee eerst helemaal door om vervolgens de voor jou meest waardevolle tips grondiger door te nemen. En toe te passen uiteraard, anders bereik je de optimale winstatus niet.

Volg jouw energieniveau

Durf uw eigen energieniveau te volgen, zoek altijd naar manieren om op te vallen en pas een LEAN-aanpak toe op uw dagelijkse bezigheden: het zijn zomaar drie van de vijftien Efficiency Boosters die van grote waarde kunnen zijn op uw leven. Gelardeerd met voorbeelden en praktijkervaringen zie je al snel voor zich hoe je de tips kunt doorvoeren. Dat je daarvoor niet direct al uw gewoontes overboord hoeft te zetten blijkt in het onderdeel dat beschrijft hoe je oude dingen op een nieuwe wijze doet.

Een handige tip is de to do-lijst vervangen door een today-lijst en je alleen daar aan te houden. Ik kan zeggen uit ervaring: het geeft rust en ruimte in mijn agenda en toch krijg ik alle taken af die ik wil. Zo ontdekte ik ook waar mijn belangrijkste tijdverspillers zitten en hoe ik die elimineer. Dus ben ik begonnen met activiteiten die niet bijdragen aan mijn (zakelijke) doelen los te laten of uit te besteden en verlies ik me een stuk minder in energievretende details.

Gedachtes voor kracht

Het enthousiasme wat de auteurs opwekken is allemaal leuk en aardig, in de praktijk stap je vast zo nu en dan in een valkuil. Of misschien lukt het nog niet zomaar om uw voornemens consequent toe te passen. Gelukkig zijn er in het boek een aantal krachtgevende gedachtes opgenomen en zie je hoe je jezelf een nieuwe manier van denken kunt aanleren. Voeg daaraan toe de rolmodellen die voor dit boek geïnterviewd zijn en ik kan me voorstellen dat jouw doorzettingsvermogen om te leren ‘winnen zonder verliezen’ flink groeit. Mijn ervaringen tot dusver zijn positief. Ik wens je veel succes en vergeet vooral niet te genieten!

Hier lees je verdere info over Winning without losing