loyale klanten ambassadeurs krijgen

Zo creëer je loyale klanten en krijg je ambassadeurs

19 dec 2011 | Waardevolle klantrelaties

Loyale klanten en ambassadeurs willen we allemaal. Toch besteden we soms meer aandacht aan het werven van nieuwe klanten. Ook belangrijk, laat dat helder zijn. Maar zoals we allemaal weten, is het in alle opzichten voordeliger om bestaande klanten te behouden. En daar is loyaliteit voor nodig. Vijf tips om van jouw klanten, loyale klanten te maken.

Om de beste aandacht aan jouw klanten te besteden is inzicht essentieel. Inzicht in het type klant: de bedrijfsgrootte, omzet, branche, etc. Op die manier stem je jouw ‘loyale klanten’-activiteiten gericht af op het betreffende bedrijf.

Loyale klanten: dat vraagt om maatwerk

Beloon
Niet alleen bij de eerste opdracht, dat doen we allemaal. Sterker nog, kijk eens om je heen hoeveel acties er zijn om nieuwe klanten te trekken met korting of andere aanbiedingen. Niet zo leuk voor bestaande klanten, die verdienen immers minstens zo veel. Geef heb bijvoorbeeld extra service, het X-ste product gratis of tegen een aantrekkelijke prijs of op onverwachte momenten (lees: zonder dat er een opdracht tegenover staat) een cadeau.

Bied gemak
Laat klanten bellen met doorkiesnummers binnen je bedrijf, dan hoeven ze niet onnodig lang te wachten aan de telefoon. Check of jouw website mogelijkheden heeft om de klant te herkennen. Niet alleen heet je de klant dan welkom met zijn of haar naam, ook andere relevante gegevens zijn meteen zichtbaar en hoeven niet ingevuld te worden. Ook handig: bied (automatisch) aanverwante producten of diensten aan, die de klant extra profijt bieden van diens aankoop.

Wees persoonlijk
Stuur nieuwsbrieven, (e-)mailings of andere algemenere informatie altijd gepersonaliseerd. Laat je niet verleiden tot eigen gemak door ‘geachte relatie’ in de aanhef te zetten. Gebruik de naam, afhankelijk van je relatie met de klant de voornaam, en maak het schriftelijke contact persoonlijker. Uiteraard zorg je er ook voor dat je in gesprekken en telefonisch de klant bij naam noemt, minimaal bij het begin van het gesprek.

Deel
Nodig klanten uit voor interessante bijeenkomsten en deel zakelijke contacten met elkaar. Dat kan een relatiedag zijn van jouw bedrijf, maar ook veel breder. Kijk welke netwerkgelegenheden voor jouw klant relevant zijn en ga er samen heen. Introduceer klanten of andere zakenrelaties aan elkaar, wie weet wat voor mooie zaken daar uit opbloeien. En vergeet niet om informatie te delen. Stuur artikelen, links of andere informatie door die de ander ergens mee kunnen helpen.

Vraag
Jouw klanten kennen jouw bedrijf op een andere manier dan dat jij het zelf ziet. Vraag hen er naar. Dat kan tijdens een evaluatiegesprek, een jaarlijkse enquête of op een speciaal daarvoor uitgekozen moment. Hou bijvoorbeeld eens een brainstormsessie over het verder ontwikkelen van jouw dienstverlening. Klanten willen over het algemeen graag helpen om ook jouw bedrijf nog succesvoller te maken.

Kortom: geef persoonlijke aandacht en blijf voortdurend in contact met jouw klanten. Dan creëer je loyaliteit waar jullie beiden jarenlang plezier van hebben.

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Marco Bouman

    15 augustus 2012 om 13:10 uur

    Hai Danià«lle,

    Leuk artikel en zeker waar. Mag ik er nog een aan toevoegen:

    VERTEL
    Vertel wie je bent, waar je goed in benet, wat je USP’s zijn en waarom een bezoeker bij jou moet zijn ipv bij een collega.

    De ideale plek hiervoor is de header. Op iedere pagina (dus ongeacht waar een bezoeker binnenkomt) wordt hem ‘verteld’ waarom hij hier moet zijn.

    Een stukje keiharde online positionering. Dit heeft direct invloeg op het bouncepercentage… en op de conversies!

    Groet,
    MArco