Zo verkoop je alles [boekrecensie]

05 jul 2019 | Boekentips, Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

Er valt heel wat te leren van wittewijnijs, de klantobsessie van Amazon’s Jeff Bezos en glitterconfetti. Want ze helpen je om onderscheidend in beeld te komen bij klanten en ervoor te zorgen dat die graag zaken met jou willen doen. Daar staat het boek ‘Zo verkoop je alles’ van Erwin Wijman sowieso vol mee! Zoals de ondertitel aan aangeeft: het helpt je om reclame te maken waar iedereen blij van wordt. En reclame mag je in deze zin heel ruim nemen, denk vooral niet alleen aan advertenties in een magazine, flyers of een knappe radiospot. Reclame is altijd en overal, ook in de manier waarop jij met – potentiële – klanten omgaat.

Op de voorkant van het boek claimt de auteur dat succes gegarandeerd is voor iedere ondernemer en professional. Dat is nogal wat! Al vrij snel tijdens het lezen blijkt dat het ook daadwerkelijk zo is. Mits je natuurlijk de tips toepast zoals hij ze aanreikt, want soms kan een enkel punt weglaten er al voor zorgen dat een goed bedachte actie jammerlijk mislukt. Waarom de garantie voor succes er naar mijn idee inzit? Dat zit in de rijke variatie aan onderwerpen en bij elk van die onderwerpen staat een praktische aanpak omschreven.

Er is voor ieder wat wils. Veel wils.

Of je nu eerst wilt werken aan een slimme strategie om klanten te verleiden, social media een flinke oppepper wilt geven of een spraakmakend event wilt organiseren. En ja, ook wat we zouden bestempelen als échte reclame – billbords en print – komt voorbij. In totaal 15 hoofdthema’s van reclamevormen met daaronder 105 uitgewerkte stappenplannen. Per stappenplan een behapbaar aantal punten, gemiddeld een stuk of 7. In korte alinea’s staat opgesomd wat er voor nodig is om te bereiken wat je voor ogen hebt. Makkelijk te lezen en heel begrijpelijk geschreven, zelfs als je nog niet bekend bent met het thema. Goed te doen dus. Wat de tips beeldender maakt zijn de voorbeelden uit de praktijk. Je maakt dan al nadenkend vrij eenvoudig de vertaalslag naar jouw bedrijf, en ziet waar kansen liggen. Soms recht voor je neus om meteen op te rapen.

Zo benut je het boek maximaal

Het boek van voor tot achter doorlezen doe je waarschijnlijk niet zo snel. Dat is ook wel erg veel, want dan duizelt het je van de tips en groeit je to-do-lijst tot ongekende lengtes van toffe dingen waar je mee aan de slag wilt. Wat ik je kan aanraden: schrijf eens op wat je nu al doet aan zichtbaarheid voor klanten en waarvan je denkt dat er meer in zit. Zoek dat onderwerp op in het boek, lees de actieplannen en dikke kans dat je dat topic dan alvast verder kunt aanscherpen. En dan hop door naar het volgende punt. En blader vooral ook de hoofdstukken door voor frisse inspiratie. Reclame zit zomaar in onverwachte hoek. Het is maar goed dat dit boek een dikke harde kaft heeft, want je gaat het er met grote regelmaat bij pakken om jouw aantrekkingskracht naar een nieuw level te tillen. Succes gegarandeerd!

Lees hier alle info over ‘Zo verkoop je alles’