Zomerse tips voor klantgerichtheid

Zomerse tips voor klantgerichtheid

Artikelen

De zomer is zakelijk vaak een wat rustiger periode, een mooi moment voor zonnige acties die jouw klantgerichtheid en commerciële slagkracht vergroten. Want dat geeft je meteen inspiratie en ruimte voor nieuwe zaken. Klanten bijvoorbeeld, of projecten die je op wilt pakken. Door in de zomer een paar acties uit te voeren, kun je in september weer fris en met nieuwe energie aan de slag! Ik heb mijn favorieten voor je op een rij gezet:

Ideaal moment voor netvliesmanagement

Netvliesmanagement is het hele jaar door een belangrijk onderdeel van ijzersterk relatiebeheer. In de zomer kun je er eens extra voor gaan zitten om te bepalen wat je voor welke klant gaat doen. Bijkomend voordeel: omdat het voor de meeste klanten ook wat rustiger is, hebben zij meer tijd voor de aandacht die je hen geeft. Loop allereerst je relatiebestand eens door om te zien met wie je al (te) lang geen contact hebt gehad. Wat ga je doen? Een ansichtkaart sturen, een belletje, WhatsApp of LinkedIn-bericht sturen om te vragen hoe het gaat, een klein cadeautje afgeven, gewoon eens een welgemeend compliment uitdelen? De mogelijkheden zijn talrijk! Doe het vanuit echte interesse en niet met een commercieel doel voor ogen. Met persoonlijke noot om te laten merken hoezeer je het contact waardeert. Meer inspiratie vind je in deze aflevering van Dé Klantenpodcast die ik met Jos Burgers maakte voor BNR.

Maak een download van jouw LinkedIn-netwerk

Of je nu heel actief bent op LinkedIn of er maar af en toe iets post: inzicht in jouw contacten in dit waardevolle digitale netwerk is altijd een slim idee. Je komt zomaar weer eens oude bekenden tegen, waarvan je graag weet hoe het met ze gaat en wilt uitnodigen voor een – online – bijpraatgesprek. Je ontdekt ineens dat een inactieve klant elders is gaan werken, wat zomaar aanleiding kan zijn om een attent bericht te sturen. Of je ziet connecties die je graag als klant wilt verwelkomen, waardoor je weer op scherp wordt gezet om daar actie op te ondernemen. Ik vind het doornemen van mijn LinkedIn-contacten het handigste in Excel, zodat ik makkelijk kan markeren welke relatie (klant, leverancier, prospect, etc) ik met hen heb. Downloaden is heel simpel: via het overzicht van jouw connecties klik je recht bovenin het scherm op ‘Gesynchroniseerde en geïmporteerde contacten beheren’ en dan in de rechterkolom op ‘Contacten exporteren’.

25 successen om te vieren

Een simpele en krachtige oefening om stil te staan bij wat je hebt bereikt. Zet rustige muziek op en schijf 25 successen op die je in het eerste half jaar hebt bereikt. Klein of groot maakt niet uit, als jij er maar met een positief gevoel op terug kijkt. Heb je ze alle 25 genoteerd, lees ze dan hardop voor. Voel de positieve energie die het geeft! Verder doorpakken? Schrijf dan meteen na het oplezen 10 doelen voor het komende halfjaar op.

Of: maak het beeldend! Nog leuker. Scroll door de zakelijke berichten die je hebt gepost op social media en kies de foto’s waar je meteen positieve herinneringen bij krijgt. Maak er een collage van en geniet lekker na van al dat vrolijks!

Maak offline en online ruimte

Laptop-opruim-middag, ik word daar heel vrolijk van! Het geeft letterlijk een opgeruimd gevoel om de digitale kant van mijn bedrijf weer eens door te nemen en te weten wat ik ‘in huis’ heb. Onbeantwoorde mails, nog-eens-lezen-berichten, informatie die je nog moet archiveren in digitale klantenmappen: je komt vaak van alles tegen.  Loop de mappen in je e-mailsysteem door en archiveer alleen wat nodig is. Maak regels aan, zodat mails direct in mapjes terecht komen en niet in je inbox. Richt je systeem opnieuw in met “slimme mappen”. Ik gebruik de mappen @actie (voor zaken die binnen een week afgehandeld moeten worden), @afwachten (voor alles waar ik een reactie van iemand anders op krijg), @doen (voor mails die op een later moment actueel worden) en @lezen (voor nieuwsbrieven en ander leesmateriaal). De mappen loop ik overigens elke week door, zo hou ik continu overzicht op het onderhanden werk.

En dan je fysieke werkomgeving. Stapels papieren, boeken, notities en meer. Je verzamelt het bijna automatisch op je bureau, in kasten, mappen of tassen. Zet een lekker muziekje op en stroop je mouwen omhoog: tijd om orde te scheppen. Gooi weg wat weg kan, archiveer wat bewaard moet blijven en neem actie op achterstallige acties die je nog moet oplossen. Kijk meteen eens wat er allemaal in je klantdossiers zit. Soms kun je ook daar meer overzicht creëren. Sla dossiers van inactieve klanten apart op, zo hou je ruimte voor informatie van nieuwe klanten die je gaat werven. En uiteindelijk niks lekkerder dan na afloop te genieten van een schone en opgeruimde kantoorruimte.

Gewoon genieten

Heel leuk en zinvol, al de acties uit de vorige punten. Vergeet natuurlijk niet om ook gewoon te genieten van de rust en vrije tijd. Je hoeft niet altijd in de startblokken te staan. Doe leuke dingen met je familie of vrienden, trakteer jezelf op een massage, koop iets moois voor jezelf. Alleen als jij lekker in je vel zit, presteer je ook zakelijk optimaal.

Fijne zomer!

Daniëlle de Jonge