Zomerse verkooptips

15 jul 2015 | Commerciele slagkracht, Waardevolle klantrelaties

De zomer is zakelijk vaak een wat rustiger periode, een mooi moment om – letterlijk – ruimte te maken. Want dat geeft je meteen de ruimte voor nieuwe zaken. Klanten bijvoorbeeld, of projecten die je op wilt pakken. Door in de zomer een paar acties uit te voeren, kun je in september weer fris en met nieuwe energie aan de slag.

 

1.      Aandacht voor je klanten
Loop je relatiebestand eens door en stuur klanten en andere goede relaties een vrolijke kaart. Met persoonlijke noot om te laten merken hoezeer je het contact waardeert. Geen commerciële actie dus. Gewoon een bedankje voor het feit dat iemand op wat voor manier ook bijdraagt aan jouw business of ontwikkeling.

2.      25 successen
Een simpele en krachtige oefening om stil te staan bij wat je hebt bereikt. Zet rustige muziek op en schijf 25 successen op die je in het eerste half jaar hebt bereikt. Klein of groot maakt niet uit, als jij er maar met een positief gevoel op terug kijkt. Heb je ze alle 25 genoteerd, lees ze dan hardop voor. Voel de positieve energie die het geeft! Verder doorpakken? Schrijf dan meteen na het oplezen 10 doelen voor het komende halfjaar op.

3.      Ruim de mappen in je e-mailsysteem op
Onbeantwoorde mails, nog-eens-lezen-berichten, informatie die je nog moet archiveren in klantmapjes of elders.je komt vaak van alles tegen. Gooi ongelezen mails die een aantal maanden oud zijn weg. Loop de klantmappen in je e-mailsysteem door en archiveer alleen wat nodig is. Maak regels aan, zodat mails direct in mapjes terecht komen en niet in je inbox. Richt je systeem opnieuw in met “slimme mappen”. Ik gebruik de mappen @actie (voor zaken die binnen een week afgehandeld moeten worden), @afwachten (voor alles waar ik een reactie van iemand anders op krijg), @doen (voor mails die op een later moment actueel worden) en @lezen (voor nieuwsbrieven en ander leesmateriaal). De mappen loop ik 1 keer per week door en hou zo alle overzicht.en een lege inbox!

4.       Schoon je kasten en klantdossiers op
Stapels papieren, boeken, notities en meer. Je verzamelt het bijna automatisch op je bureau, in kasten, mappen of tassen. Zet een lekker muziekje op en stroop je mouwen omhoog: tijd om orde te scheppen. Gooi weg wat weg kan, archiveer wat bewaard moet blijven en neem actie op achterstallige acties die je nog moet oplossen. Kijk meteen eens wat er allemaal in je klantdossiers zit. Soms kun je ook daar meer overzicht creëren. Sla dossiers van inactieve klanten apart op, zo hou je ruimte voor dossiers van nieuwe klanten die je gaat werven. En uiteindelijk niks lekkerder dan na afloop te genieten van een schone en opgeruimde kantoorruimte.

5.      Gewoon genieten
Heel leuk en zinvol, al de acties uit de vorige punten. Vergeet natuurlijk niet om ook gewoon te genieten van de rust en vrije tijd. Je hoeft niet altijd in de startblokken te staan. Doe leuke dingen met je familie of vrienden, trakteer jezelf op een massage, koop iets moois voor jezelf. Alleen als jij lekker in je vel zit, presteer je ook zakelijk optimaal.

 

Fijne zomer!

Daniëlle de Jonge

Praat mee

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *