Planeetaardige zaken -nieuw boek-

Er komt iets fantastisch tot bloei 🌱! In het najaar van 2025 verschijnt bij Boom Uitgevers mijn vierde boek, met als titel: ‘Planeetaardige zaken’. Dit boek laat zien hoe je met plantaardige keuzes niet alleen de planeet helpt, maar ook je klanten en je business. Het staat vol inspirerende voorbeelden, praktische tips en inzichten uit de praktijk. Op deze pagina maak je alvast kennis met het boek.

 

Van idee naar actie: plantaardige oplossingen voor jouw organisatie

Waarom dit boek?

De urgentie is voelbaar, zichtbaar en tastbaar: het is tijd om het uithollen van de planeet een halt toe te roepen. Veel mensen zijn privé al bezig hun ecologische voetafdruk te verkleinen en willen ook het werk beter laten aansluiten bij hun waarden. Dit is goed nieuws, want organisaties hebben de slagkracht en mogelijkheden om verandering te versnellen. Wie planeetaardig wil zijn ontdekt al snel: dat is plantaardig.

In dit boek ontmoet je hen die zich dagelijks inzetten voor een planeetaardige wereld. Wat is hun motivatie? Waarom zijn ze succesvol? Welke valkuilen en missers kwamen ze tegen? Wat hebben ze ervoor moeten doen en laten, en hoe kregen ze medewerkers en klanten enthousiast? Van zzp’ers tot multinationals en van de zorgsector tot onderwijsinstellingen: leer van pioniers en gevestigde bedrijven die met verve deze razendsnelle transitie in zowel food als non-food vormgeven. Zoals hoe een hotelketen volledig overstapte op plantaardige catering, een schoenenmerk fruitleer gebruikt en een voormalig veehouder mammoetgras teelt voor biobased bouwmaterialen.

Waarom wachten? Ontdek nu hoe ook jouw organisatie een katalysator wordt voor positieve verandering door:

  • Praktische tips, concrete voorbeelden en verdiepende achtergrond.
  • Leerzame praktijkervaringen, onderzoeken en input van deskundigen
  • Handige checklists om jouw ecologische impact vorm te geven

Zet de stap. Kom in beweging. Maak jouw organisatie planeetaardiger!

Wat maakt het boek onderscheidend?

Er zijn heel wat boeken die zich richten op duurzaamheid en dat aantal groeit steeds harder. Stuk voor stuk interessant, de meeste met een breed perspectief en sommige wat specifieker gericht op een thema.

Boeken die zich specifiek richten op plantaardig zijn er voor de zakelijke markt nog niet. Wel een groot aantal gericht op de consument, zoals kennis over veganisme en kookboeken.

Omdat plantaardig(er) zoveel impact heeft op de planeet verdient het een eigen podium om van te leren en praktische handvatten te vinden. Zeker nu de plantaardige alternatieven als paddenstoelen uit vruchtbare grond schieten!

Voor wie is het interessant?

De lezers van dit boek zijn klimaatoptimisten, duurzaamheidsstrijders, early adopters, changemakers, eco-pioniers, planeetvriendelijke voorlopers, toekomstmakers, groene verbinders, innovatiehelden, friskijkers, dwarsdenkers en anderen met een groen hart 💚.

Dat kan iedereen zijn, ongeacht functie binnen een organisatie. Wil je er toch een specifieke rol aan toekennen, denk dan bijvoorbeeld aan impact ondernemers, CSO’s, duurzaamheidsmanagers, MVO-beleidsmakers, ESG-leads, CSO’s, corporate changemakers en andere beslissers in onderwijs, zorg, overheid en bedrijfsleven.

Wat voor boek wordt het?

Het type boek sluit naadloos aan bij mijn stijl van werken: bijzonder praktisch en enthousiasmerend. Het biedt een diversiteit aan onderdelen waarmee die praktische kant naar voren komt, zoals:

  • Interviews met organisaties die plantaardige zaken al omarmen.
  • Input van experts van overkoepelende organisaties of specifieke deskundigheid.
  • Veel praktijkvoorbeelden ter inspiratie.
  • Resultaten uit onderzoeken vertaald naar de dagelijkse praktijk.
  • Handige checklists om mee aan de slag te gaan.

En uiteraard mijn eigen brede kennis van plantaardig leven, aangevuld met mijn expertise van klantgerichtheid en commercie.

Aanvullend op de inhoud is er verdieping door de multimediale insteek. Zo komen er linkjes in naar de podcasts die ik van de interviews maak, vlogs of ander filmmateriaal en ondersteunend beeldmateriaal.

 

Het boek wordt onderdeel van een breder geheel:  Platform ‘Planeetaardige zaken’. Met daarop artikelen, podcasts, vlogs, kennisbank ‘praktisch plantaardig’, training ‘how to create a plantbased business’, lezingen, strategiesessies, community van planeetaardige pioniers, etc. Dit platform run ik samen met planeetaardige zakenrelaties 🌍.

Hoe is het boek opgebouwd?

Op hoofdlijnen wordt dit de inhoud:

Inleiding

#1 De urgentie van nu
De noodzaak van planeetaardige zaken: impact op klimaat, biodiversiteit, gezondheid
Onderwerpen: feiten, cijfers en maatschappelijke context

#2 De kunst van verandering
Hoe overtuigingen, gewoontes en gedragsverandering werken binnen bedrijven
Onderwerpen: gedragspsychologie, communicatie en cultuur

#3 Planeetaardig in de praktijk
Cases van bedrijven die planeetaardige stappen zetten met tips, lessen en uitdagingen
Onderwerpen: kansen en valkuilen, praktijkvoorbeelden en interviews met pioniers en voorlopers

#4 Van binnen naar buiten
Focus op hoe planeetaardige missie communiceren naar klanten, partners en de maatschappij
Onderwerpen: transitietaal, ‘dirty tricks’ voorkomen en zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk zijn

#5 Van ambitie naar actie
Praktische toolkit om planeetaardig denken en doen in je bedrijf te integreren
Onderwerpen: stappenplannen, praktische tools en succesfactoren

De toekomst is plantaardig: de rol van bedrijven in de planeetaardige transitie

Wat voor organisaties leer je kennen?

Uit de lange lijst met inspirerende voorbeelden een heel kleine greep als voorbeeld:

Nog iets over mij

De inzet voor een plantaardige toekomst komt voort uit mijn overtuiging dat zowel individuen als bedrijven een cruciale rol spelen in het redden van onze planeet. Zelf leef ik al jaren zo planeetaardig mogelijk, gedreven door de wens om mijn positieve impact op het klimaat en het welzijn van dieren te maximaliseren.

Met ‘Planeetaardige zaken’ wil ik die persoonlijke missie verbinden met mijn zakelijke ervaring: bedrijven inspireren en praktische handvatten bieden om duurzaamheid niet alleen noodzakelijk, maar ook zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te maken.

 

Als ondernemer ben ik actief als spreker en begeleid ik strategiebijeenkomsten rondom klantgerichtheid en commerciële slagkracht. En verder:

  • Van mijn hand verschenen drie bestsellers bij Van Duuren Management: ‘Verleid de klant’, ‘Human2Human: de nieuwe klantrelatie’ en ‘Extreem klantgericht’.
  • Als host maakte ik 100 afleveringen van Dé Klantenpodcast bij BNR Nieuwsradio
  • Artikelen van mijn hand worden gepubliceerd in diverse media.

De onbezoldigde nevenfuncties die ik vervul zijn voorzitter van Stichting DierenDonatie en lid van de International Advisory Board van V-Label.

The future depends on what we do in the present

Mahatma Ghandi